Efffektiv arbetsdag
Effektivisera ditt arbete med de senaste AI verktygen
Lär hur du kan ta hjälp av AI under din arbetsdag
Hej kära läsare och välkomna till Further's blogg!
Som experter inom IT-branschen är vårt uppdrag bland annat att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och innovationerna som kan förbättra och förenkla ditt arbetsliv. I dagens inlägg kommer vi att dyka ner i AIs spännande värld och hur du kan dra nytta av den senaste tekniken i ditt arbetsliv.
Du använder säkert AI redan idag utan att veta om det, sökmotorer som Google och Bing använder AI för att förbättra sökresultaten, Facebook och Instagram använder AI för att förbättra användarupplevelsen och när du shoppar Online används AI för att förbättra din e-handelsupplevelse genom att rekommendera produkter baserat på dina tidigare sökningar och inköp. Ytterligare ett exempel är bank och finans som använder AI för att förbättra bedömningar av kreditrisk och för att upptäcka bedrägerier
Så vad är då AI?
AI, eller artificiell intelligens, är en teknologi som gör det möjligt för datorer att utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens, såsom att lära sig, resonera, förstå naturligt språk och ta beslut. Genom att använda AI-teknik kan datorer analysera stora mängder data och lära sig att upptäcka mönster och trender.
De senaste veckorna har det pratats mycket om ChatGPT i media och Microsoft har lanserat sin Copilot som kommer att rullas ut de kommande månaderna. Nedan kommer vi gå igenom hur du kan få tillgång till förhandsvisningar samt hur du kan nyttja dessa verktyg i din vardag och på arbetet.
Behöver ni hjälp med ert digitaliseringsarbete?
Kontakta oss för att få en offert eller boka ett möte direkt med vår säljavdelning.
ChatGPT
ChatGPT är utformad för att kommunicera med användare genom skriven text och kan användas för att svara på olika typer av frågor, ge information och ge förslag. Modellen är tränad på en stor mängd text från olika källor för att kunna förstå och svara på ett brett spektrum av ämnen.
Företag kan dra nytta av ChatGPT på flera olika sätt för att förbättra effektivitet och produktivitet, bland annat:
-
Forskning och analys: ChatGPT kan hjälpa till att samla och analysera stora mängder information från olika källor. Du kan använda det för att få insikter om marknadstrender, konkurrentanalys eller industrinyheter.
-
Kundinteraktion: Du kan integrera ChatGPT i ditt företags webbplats eller kundsupportplattform för att ge snabba och exakta svar på kundfrågor. Det kan hjälpa till att förbättra kundnöjdheten och effektivisera kundsupportprocessen.
-
Beslutsfattande: ChatGPT kan hjälpa till att analysera data och generera förslag eller rekommendationer för beslutsfattande. Det kan vara användbart vid att utvärdera olika scenarier, prognostisera resultat eller utforska olika strategier.
-
Automatisering av uppgifter: Genom att använda ChatGPT kan du automatisera vissa repetitiva uppgifter som att besvara vanliga frågor från anställda eller kunder. Det frigör tid och resurser som kan användas för att fokusera på mer värdeskapande arbete.
Jag använder ChatGPT till flera olika saker, bland annat har jag använt ChatGPT som inspiration till att skriva detta blogginlägg, samt att få hjälp att skapa formler till Excel när jag inte direkt vet vad formeln heter eller lyckas vara tillräckligt tydlig för att hitta rätt svar via en Googling. Jag har även roat mig med att be den skriva ett alternativt slut till filmen Titanic samt felsöka en dator och ge förslag på åtgärder jag kan göra för att förbättra prestandan. En kollega använder ChatGPT för att felsöka kodning.
Jag använder även ChatGPT för snabba översättningar eller för att förklara uttryck. Uttrycket "maskinhastighet" som nämns nedan i stycket om Microsoft Copilot var nytt för mig. Nyfiken på vad jag fick för svar?
Visst är det imponerande att den kan bygga vidare på det du skrivit i tidigare frågor.
Det är dock viktigt att komma ihåg att ChatGPT har sina begränsningar. Även om ChatGPT genererar svar baserat på det som matats in tidigare, saknar den djupare förståelse av kontexten. Ibland kan det leda till missförstånd eller att ge svar som verkar korrekta men egentligen är irrelevanta eller opassande. ChatGPT är ett verktyg för att assistera och ge information, men det kan inte ersätta mänsklig expertis eller bedömning. Det är alltid bäst att använda kritiskt tänkande samt verifiera med pålitliga källor vid behov.
Jag använder en gratisversion av ChatGPT vilket fyller mina behov för tillfället, men det finns även en betalversion som kan generera mycket längre texter samt har tillgång till nyare information. ChatGPT har bara samlat in information fram till september 2021.
Microsoft Copilot
Microsoft Copilot fungerar ungeför på samma sätt som ChatGPT men tar det ett steg längre och integrerar denna teknik med din affärsdata och Microsofts 365-apparna för att öka din produktivitet, höja kompentensen och öppna upp för mer kreativt arbete.
Microsoft 365 Copilot är sömlöst integrerad i de mest använda apparna, vilket hjälper dig som användare att frigöra mer tid för produktivitet och fokuserat arbete.
- Copilot i Word skriver, redigerar, sammanfattar och skapar samtidigt som användaren arbetar.
- Copilot i PowerPoint förenklar din skapandeprocess och kan ta fram design idéer eller hitta bilder till din presentation samtidigt som den kan lägga till relevant innehåll från ett dokument du gjorde förra veckan eller förra året. Copilot kan även hjälpa dig ta fram diskussionspunkter för din presentation. För att använda den här funktionen klickar du helt enkelt på knappen "Talking Points" i Copilot-panelen. Copilot kommer att analysera innehållet i din presentation och föreslå diskussionspunkter baserat på vilken typ av presentation du skapar.
- Copilot i Excel tar del av insikter, hittar korrelationer, hjälpa dig med formler och skapar professionella datavisualiseringar på nolltid.
- Copilot i Outlook kan hjälpa till att effektivisera och hantera inkorgen så att mer av användarens tid kan spenderas på att faktiskt kommunicera.
- Copilot i Teams gör möten mer produktiva genom att exempelvis omvandla tal till text i realtid och skapa att göra-listor eller påminnelser utefter vad som togs upp på mötet. Smidigt, eller hur!
- Microsoft Security Copilot möjliggör för analytiker att snabbt reagera på hot, bearbeta signaler i maskinhastighet och bedöma riskexponering på några minuter.
- Business Chat samlar data från dokument, presentationer, e-post, kalender, anteckningar och kontakter för att sammanfatta chattar, skriva e-post, hitta viktiga datum eller till och med skriva en plan baserad på andra projektfiler.
Du kan bland annat använda Copilot genom att skriva frågor på vanligt språk som exempelvis ”berätta för mitt team hur vi uppdaterade produktstrategin” och Business Chat kan därefter hjälpa till att generera en statusuppdatering baserat på morgonens möten, e-postmeddelanden och chattrådar.
Skapa unika bilder till dina presentationer
AI-lösningar finns inte bara för texter och för att underlätta din arbetsdag genom att standardisera arbetsuppgifter. AI kan även hjälpa dig skapa intressanta och unika bilder till dina presentationer och andra dokument, istället för att du idag använder standardiserade bilder från olika bildbanker kan dessa verktyg skapa unika bilder baserade på dina önskemål och instruktioner. Det finns flera olika tjänster för detta, bland annat Midjourney, Night Café, Fotor och Dall-E 2 som alla kan testas gratis och som är mer eller mindre krångliga att komma igång med.
Själv har jag använt Bing Image Creator ett tag för att skapa intressanta bilder. Största nackdelen med Bing är att den har svårt för händer och ansikten och än så länge hopplös med att infoga text i bilderna. Men om man jobbar runt dessa begränsningar så kan man få riktigt bra resultat helt gratis. Bing Image Creator hittar du för övrigt i Bings sökmotor.
De bilder som finns i detta blogginlägg är skapat av Bing Image Creator (förutom den som illustrerar Microsoft Copilot), den första bilden har prompten "A helpful AI" och bilden nedan har prompten "a picture of an AI in front of a computer with visual effects coming out of the computer in an office environment"
Vill du veta mer?
Kontakta oss på Further så hjälper vi dig!
Om skribenten
Linda Myrberg
Linda är affärskonsult på Further och har över 20 års erfarenhet av Life Science branschen, varav de senaste 10 åren stöttat Life Science med deras IT behov. Linda har haft roller som projektledare, verksamhetsanalytiker, systemägare samt IT-chef.
Behöver ni hjälp med ert digitaliseringsarbete?
Kontakta oss för att få en offert eller boka ett möte direkt med vår säljavdelning.
ARTIKLAR