Efffektiv arbetsdag
Nya spännande funktioner i Microsoft Teams
Ta ditt samarbete till nästa nivå med Further!
Hej kära läsare och välkomna till Further's blogg!
Som experter inom IT-branschen är det vårt uppdrag bland annat att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och innovationerna som kan förbättra och förenkla ditt arbetsliv. I dagens inlägg kommer vi att dyka djupt in i några av de mest intressanta och användbara nyheterna i Microsoft Teams, det populära kommunikations- och samarbetsverktyget som har revolutionerat hur organisationer över hela världen arbetar tillsammans. Vi kommer även lite kort ta upp Microsoft Copilot som lanserades tidigare i månaden.
Microsoft kommer inom kort rulla ut en rad uppdateringar och funktioner som syftar till att göra Teams ännu mer effektivt, engagerande och anpassningsbart. Vi på Further har testat förhandsversionen av dessa nya funktioner och sett hur de kan användas för att optimera våra kunders arbetsflöden. I detta blogginlägg kommer vi att dela med oss av våra insikter och tips om hur du kan få ut det mesta av dessa spännande nyheter.
Oavsett om du redan är en inbiten Microsoft Teams-användare eller om du överväger att ta steget in i världen av digitala arbetsplatser, är detta inlägg för dig. Så låt oss sätta igång och ta reda på vad som är nytt och spännande i Microsoft Teams!
Behöver ni hjälp med ert digitaliseringsarbete?
Kontakta oss för att få en offert eller boka ett möte direkt med vår säljavdelning.
Vad är nytt?
Även om Microsoft redan har gjort en rad förbättringar i den befintliga Teams-appen, är de mest betydande genombrotten endast tillgängliga med den nya versionen av Teams. I korthet, den nya versionen av Microsoft Teams-appen är designad med fokus på hastighet, prestanda, flexibilitet och intelligens och utlovar att vara upp till två gånger snabbare och använda 50 procent mindre minne, vilket gör det möjligt för dig och din organisation att spara tid och samarbeta mer effektivt.
Här är några av de viktigaste förbättringsområdena i nya Teams:
Snabbare: Microsoft har lagt ner mycket tid och resurser på att optimera data-, nätverks-, chatt- och videoarkitekturen i Teams. Resultatet är en app som är dubbelt så snabb och använder hälften så mycket systemresurser.
Enklare: Microsoft har förbättrat Teams användarupplevelse för att göra det lättare att hantera aviseringar, söka efter information, hantera meddelanden och organisera kanaler – allt med färre klick.
Mer flexibelt: Den nya Teams-appen stöder bättre företag som samarbetar över flera organisationer och konton. Förbättringar i autentiseringsmodellen, synkronisering och aviseringssystem gör det möjligt att erbjuda en sömlös och konsekvent upplevelse över alla dina Teams-konton.
Smartare: Det nya Teams kommer att vara grunden för nästa generations AI-upplevelser, inklusive intelligent sammanfattning och Copilot för Microsoft Teams. Dessa AI-funktioner syftar till att underlätta samarbetet genom att ge dig relevant information och svara på dina frågor under diskussionsflödet.
Har du missat Microsoft Copilot?
Copilot kombinerar kraften i LLM (large language models), du kanske har hört talas om ChatGPT som fungerar på samma sätt, men Copilot tar det ett steg längre och integrerar denna teknik med din affärsdata och Microsofts 365-apparna för att öka din produktivitet, höja kompentensen och öppna upp för mer kreativt arbete.
Microsoft 365 Copilot är sömlöst integrerad i de mest använda apparna, vilket hjälper dig som användare att frigöra mer tid för produktivitet och fokuserat arbete.
- Copilot i Word skriver, redigerar, sammanfattar och skapar samtidigt som användaren arbetar.
- Copilot i PowerPoint förenklar skapandeprocessen genom att förvandla användarens idéer via vanligt språk till en designad presentation.
- Copilot i Excel tar del av insikter, hittar korrelationer och skapar professionella datavisualiseringar på nolltid.
- Copilot i Outlook kan hjälpa till att effektivisera och hantera inkorgen så att mer av användarens tid kan spenderas på att faktiskt kommunicera.
- Business Chat samlar data från dokument, presentationer, e-post, kalender, anteckningar och kontakter för att sammanfatta chattar, skriva e-post, hitta viktiga datum eller till och med skriva en plan baserad på andra projektfiler.
Du kan bland annat använda Copilot genom att skriva frågor på vanligt språk som exempelvis ”berätta för mitt team hur vi uppdaterade produktstrategin” och Business Chat kan därefter hjälpa till att generera en statusuppdatering baserat på morgonens möten, e-postmeddelanden och chattrådar.
Så vad tillför Copilot i Teams? Jo, Copilot i Teams gör möten mer produktiva genom att exempelvis omvandla tal till text i realtid och skapa att göra-listor eller påminnelser utefter vad som togs upp på mötet. Smidigt, eller hur!
Vad tycker vi som testat nya Teams då?
För mig som konsult kommer möjligheten att ha flera kunders Teams öppna samtidigt att underlätta min vardag rejält och jag kommer alltid vara nåbar i alla miljöer för alla kunder. Om ni har tittat på mitt tidigare blogginlägg om att hantera multipla Microsoft-profiler så förstår ni precis vad jag menar.
Det var lite ovant med den nya färgprofilen och att man har vänt på Teams-kanalerna och chattarna så att alla nya inlägg visas överst i fönstret istället för längst ned som tidigare, men man kommer snabbt in i det.
Hur får jag tillgång till nya Teams?
Nya Teams kommer att vara tillgänglig för allmänheten senare under 2023, men det finns redan nu möjlighet för Microsofts kommersiella kunder att prova på den offentliga förhandsvisningen som redan har börjat rullats ut. Mac användare kommer dock att behöva vänta lite längre på att få tillgång till nya Teams.
För att aktivera nya Teams behöver du kontakta din Microsoft administratör, är du kund hos Further är detta naturligtvis något vi hjälper till med!
Slutligen så kan man byta tillbaka till klassisk Teams när man vill under denna prova-på period, men jag kan garantera att du inte kommer känna någon anledning till att gå tillbaka när du väl har provat nya Teams och blivit bekant med alla nyheter.
Vi erbjuder nu hjälp med implementering och support för användare som vill dra full nytta av dessa innovativa förändringar.
Kontakta oss på Further så hjälper vi dig!
Om skribenten
Linda Myrberg
Linda är affärskonsult på Further och har över 20 års erfarenhet av Life Science branschen, varav de senaste 10 åren stöttat Life Science med deras IT behov. Linda har haft roller som projektledare, verksamhetsanalytiker, systemägare samt IT-chef.
Behöver ni hjälp med ert digitaliseringsarbete?
Kontakta oss för att få en offert eller boka ett möte direkt med vår säljavdelning.
ARTIKLAR