MICROSOFT TEAMS
Externa användare i Microsoft Teams Hjälp: så gör du steg för steg!
Många av våra kunder vill idag ha hjälp med att få in externa användare i Microsoft Teams, och vi misstänker att fler av er där ute letar efter informationen. Vi har därför satt ihop en snabb guide för hur man aktiverar detta i sin Microsoft 365-miljö.
Vi är mycket nöjda vårt val av Further som IT-partner. Det vi värdesätter mest är att få snabb IT-support, hög kompetens bland personalen samt en vilja att förstår vår verksamhet.
Annica Björklund
vVD/CFO/HR- & OH Manager, Salab
Hur tillåta externa användare i Microsoft Teams?
I den här guiden kommer vi att gå igenom hur du kan lägga till en eller flera externa användare i Teams.
Kommunicera med externa användare i Teams
1. Börja med att logga in som administratör på denna sida: https://admin.microsoft.com/
2. Klicka längst ner i vänstra spalten de tre prickarna "Visa alla"
3. Här kommer ni nu få fram en rad olika möjligheter, där ibland Teams - klicka på denna och ni tas till Microsoft Teams adminportal.
Ser ni inte dessa här så saknar det konto ni använt er av admin-behörigheter och ni behöver prata med någon som har det.
4. Väl i Teams administrationscenter, klicka på "hamburgarmenyn" för att se alla val
5. Navigera till till Organisationsomfattande inställningar
6. Välj Extern Åtkomst
(Bild)
7. Aktivera så att personal får prata med externa användare genom att skriva ett nytt meddelande till deras e-postaddress i Microsoft Teams.
Obs, kräver att de har funktionen aktiverat på sin sida också.
8. Tillåter att man pratar med externa användare som inte ännu gått över till Microsoft Teams utan använder Skype For Business.
9. Missa ej att spara era ändringar, annars kommer det inte fungera.
Bjuda in externa personer till Microsoft Teams grupper
För att kunna bjuda in externa personer till era grupper måste detta först tillåtas (det är avstängt som standard)
Om ni vill aktivera gör ni enligt följande:
10. Klicka på Gästbehörighet
11. Sätt slider till aktiv
(bild)
När ni aktiverat denna kommer ni få flertalet val där ni behöver se över vad ni vill tillåta genom att dra slider till inaktiv eller aktiv.
OBS! Missa inte att gå längst ner för att:
12. Spara
Inom en stund kommer er organisation att kunna kommunicera externt, men kan ta upp till en timme tills det aktiveras och vi rekommenderar att alla loggar ut och in på sin dator.
Hur bjuder jag in gäster till Teams-chatt?
För att bjuda in en gäst till en konversation så behöver du ha funktionen för guest access aktiverad.
När den är aktiverad så är det bara att trycka på add member för ett team och skriva mejladressen till personen du vill bjuda in, detta kräver behörighet för det specifika teamet du försöker lägga till gästen i.
När du lagt till en extern person så får denne ett mejl med en inbjudan till chatten, efter inbjudan har accepterats så kan ni börja chatta.
Behöver ni mer hjälp med Teams?
Vi har skrivit en utförlig guide om nya funktioner i Teams som ökar effektiviteten i ditt arbeten. Den kan du ladda ner gratis HÄR.
Önskar ni mer hjälp så erbjuder vi Microsoft Teams utbildning och med support och utbildning i hela Microsoft 365-miljön. Vi hjälper till med de delar ni väljer, eller tar över ansvaret för hela er Microsoft 365-lösning.
Välkommen att höra av dig till oss om frågor rörande Teams för företag:
Kontakta skribent
Johan Edevåg
Johan har varit i IT/Telekombranchen i över 30 år och har arbetat med ledning/affärsutveckling av IT-företag samt komplex försäljning, alltid med affärsnytta och teknik som bas. Johan har haft många olika roller, bland annat produktchef, driftchef, affärsområdeschef, försäljningschef och VD. Johan är VD för Further AB sedan 2019.
Behöver du hjälp med val av molntjänster för ditt företag?
Vi på Further arbetar i första hand med Microsoft Office 365 olika applikationer och verktyg. Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta oss så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att optimera för framtiden.
ARTIKLAR