Enabling good business
 

Externa användare i Microsoft Teams Hjälp

by Dennis Ahlstedt in IT-Strategi, Office 365, Digitalisering, Guider

externa användare teamsTillåta externa användare i Microsoft Teams?

Många av våra kunder vill idag ha hjälp med att få in externa användare i Microsoft Teams, och vi misstänker att fler av er där ute letar efter informationen. Vi har därför satt ihop en snabb guide för hur man aktiverar detta i sin Office365-miljö.

Kommunicera med externa användare i Teams

1.  Börja med att logga in som administratör på denna sida: https://admin.microsoft.com/

2. Klicka längst ner i vänstra spalten de tre prickarna ”Visa alla”

3. Här kommer ni nu få fram en rad olika möjligheter, där ibland Teams – klicka på denna och ni tas till Microsoft Teams adminportal.
Ser ni inte dessa här så saknar det konto ni använt er av admin-behörigheter och ni behöver prata med någon som har det.

4. Väl i Teams administrationscenter, klicka på ”hamburgarmenyn” för att se alla val

5. Navigera till till Organisationsomfattande inställningar

6. Välj Extern Åtkomst

7. Aktivera så att personal får prata med externa användare genom att skriva ett nytt meddelande till deras e-postaddress i Microsoft Teams.
Obs, kräver att de har funktionen aktiverat på sin sida också.

8. Tillåter att man pratar med externa användare som inte ännu gått över till Microsoft Teams utan använder Skype For Business.

9. Missa ej att spara era ändringar, annars kommer det inte fungera.

Bjuda in externa personer till Microsoft Teams grupper

För att kunna bjuda in externa personer till era grupper måste detta först tillåtas (det är avstängt som standard)

Om ni vill aktivera gör ni enligt följande:

10. Klicka på Gästbehörighet

11. Sätt slider till aktiv

När ni aktiverat denna kommer ni få flertalet val där ni behöver se över vad ni vill tillåta genom att dra slider till inaktiv eller aktiv.

OBS! Missa inte att gå längst ner för att:

12. Spara

Inom en stund kommer er organisation att kunna kommunicera externt, men kan ta upp till en timme tills det aktiveras och vi rekommenderar att alla loggar ut och in på sin dator.

Hur bjuder jag in gäster till Teams –chatt?

För att bjuda in en gäst till en konversation så behöver du ha funktionen för guest access aktiverad.

När den är aktiverad så är det bara att trycka på add member för ett team och skriva mejladressen till personen du vill bjuda in, detta kräver behörighet för det specifika teamet du försöker lägga till gästen i.

När du lagt till en extern person så får denne ett mejl med en inbjudan till chatten, efter inbjudan har accepterats så kan ni börja chatta.

Teams

Behöver ni mer hjälp med Teams?

Önskar ni mer hjälp så erbjuder vi Microsoft Teams utbildning och med support och utbildning i hela Office365-miljön. Vi hjälper till med de delar ni väljer, eller tar över ansvaret för hela er Office365-lösning.

Skicka en förfrågan via detta kontaktformulär så hör vi av oss!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Tags: , ,

Comments are closed.