Enabling good business
 

Protecting your Company from Ransomware

by Niklas Bendelius in English

Ransomware is quietly persisting while other stories make headlines, and is now increasingly targeting small and medium sized business (SMBs).

Ransomware remains a huge problem for organizations who don’t have a good understanding of the risks, let alone what they should do about it. Hackers have become much more pervasive and sophisticated, and ransomware is now considered the most common type of malware-related data breach.

Most of the time ransomware is spread by phishing, an email that appears to be legitimate and which entices you to click a link or download an attachment. Sometimes they’re so well crafted, they can bypass an organization’s email security and anti-virus software.

Smaller organizations are attractive targets with their finite IT teams and security budgets. As a result, they’re less likely to block an advanced attack and more likely to succumb to the ransom demands to keep their business alive.

At this point, you may be asking what on earth you can do if it’s so hard to protect yourself from these cyber-attacks. While there is no magic solution, there are definitely steps you can take to mitigate the risk.

The short list begins with having the proper IT infrastructure in place, which also means making sure your software is updated regularly and your network is being monitored 24/7. Regular and consistent employee training on cybersecurity is the next critical step. It’s not just one and done! And perhaps the most important item of all is having the right business continuity and disaster recovery solution (BDR) in place, with regular secure backups of your data.

Of course, there’s a lot more that can be layered on to enhance your security. If you’re unsure of what protection you have in place, or if you haven’t had a security check-up in a long time, consider reaching out to us for a look under the hood! Your reputation might depend on it

Read more

5 snabba tips för bättre video-möten

by Dennis Ahlstedt in IT-Strategi, Office 365, Tech Blog, Digitalisering, Guider

Att hålla i video-möten är inte bara så lätt som att sätta sig framför en kamera och börja presentera. Det är lite av en konst, och därför har jag sammanställt mina ”5 snabba tips för bättre video-möten” jag brukar ge vid förfrågan.

1: Bra mikrofon, då ditt ljud kommer vara A och O.  Det spelar ingen roll hur bra din presentation är om man missar delar av det.
Undvik gärna headset med sladd, då det är enkelt att råka dra i den och helt plötsligt sitter den lite löst och börjar brusa. Risken finns också att plasten är s.k. ledande och plockas upp av ditt ljudintag. Så om du råkar dra naglar mot plasten så hörs det rispandet ljudet ut trots att du ej hör något.

Vi rekommenderar att ni har ett fristående headset kopplat till datorn. Se en lista här för hårdvara certifierad för Microsoft Teams.

2: Säkra din bakgrund även om du kanske är full medveten om att du behöver vara professionell så betyder inte det att övriga individer eller husdjur är medvetna om det. Helst bör du sitta mot en neutral vägg utan motiv bakom dig. Undvik att ha fönster bakom dig, det kanske ser bra ut nu men om mötet drar ut på tiden så har du helt plötsligt solstrålar rakt in i din kamera och ingen ser dig.

3: Använd video så att alla håller sig fokuserade under mötet. Det är väldigt mänskligt att bli distraherad och vetskapen om att man är på bild förhindrar att deltagare zonar ut och börjar göra andra saker. Om mötet dra ut på tiden kan ni även använda videon som ett bra sätt att veta att alla är på plats efter pauser.

4: Ha en mindre skärm bredvid dig för att presentera material så att du kan presentera via den och fortfarande använda din inbyggda för att snabbt kolla upp saker som du kanske glömt, eller behöver ta reda på. Att dela en skärm gör det lättare för dig att byta material du visar under presentationens gång.

5: Uppmuntra dialog under mötets gång för att försöka hålla deltagarna engagerade, den utökade risken att deltagare zonar ut under digitala möten måste man ha i åtanke. Om du märker att någon varit tyst under en längre tid – rikta en fråga mot den personen och se om de svarar. Kom ihåg att ge dem lite extra tid eftersom de kanske muteat sin mikrofon och behöver hitta knappen igen. Detta gör även att övriga deltagare blir lite mer alerta om de är medvetna om att de kanske blir utvalda för en fråga.

Även om dessa tips kommer hjälpa dig hålla en bättre video-konferens så är inget viktigare än att ni kan hantera ert val av mötes-applikation.
På Further använder vi Microsoft Teams för alla våra möten då det har stödfunktioner som att t.ex välja din bakgrund för kameran via filter och möjlighet att mutea alla deltagare.

Behöver ni hjälp med att komma igång så finns vi här och kan bistå er med både ”komma igång”- utbildning i Microsoft Teams och förvaltning av er Microsoft Teams-lösning.

Read more

Utbildning i verktyg för distansarbete – på distans!

by Niklas Bendelius in IT-Strategi, Office 365, Digitalisering, Nyheter

I dessa tider när fler och fler av oss förväntas utföra vårt arbete på annan plats än på kontoret ställs högre krav på verktygen för samarbete på distans. Vi behöver fortfarande kommunicera, dela filer och planera vårt arbete – det förändras inte av att vi inte är på samma ställe. Snarare ökar behovet, främst av kommunikation.

Som ett exempel på detta ökade nyligen antalet aktiva användare av Microsoft Teams med 12 miljoner på en vecka (källa). Men det räcker inte med att ha tillgång till verktygen, vi måste också veta hur vi ska använda dem. Further genomför utbildningar av många olika verktyg och plattformar, men Microsoft Teams har blivit något av en specialitet. Vi hjälper våra kunder dra nytta av smarta funktioner och Microsoft Teams integrationsmöjligheter mot andra verktyg i Office365, som SharePoint och Microsoft Planner.

Men, tänker ni kanske, en utbildning i klassrum är väl inte det bästa i dessa tider när vi förväntas hålla en hälsosam social distans till våra medmänniskor? Det håller vi med om, och erbjuder därför distansutbildningspaket där alla deltagare kan koppla upp till våra utbildningspass från sina hemmakontor (allt som behövs är en PC med internet och ett headset). På så sätt kan ni fortsätta utveckla kunskap och självförtroende kring samarbetsverktygen, och sätta gemensamma processer och arbetssätt på plats som möjliggör era affärer trots situationen som pågår.

Hör av er så berättar vi mer!

Read more