Enabling good business
 

Utbildning i verktyg för distansarbete – på distans!

by Niklas Bendelius in IT-Strategi, Office 365, Digitalisering, Nyheter

I dessa tider när fler och fler av oss förväntas utföra vårt arbete på annan plats än på kontoret ställs högre krav på verktygen för samarbete på distans. Vi behöver fortfarande kommunicera, dela filer och planera vårt arbete – det förändras inte av att vi inte är på samma ställe. Snarare ökar behovet, främst av kommunikation.

Som ett exempel på detta ökade nyligen antalet aktiva användare av Microsoft Teams med 12 miljoner på en vecka. Men det räcker inte med att ha tillgång till verktygen, vi måste också veta hur vi ska använda dem. Further genomför utbildningar av många olika verktyg och plattformar, men Microsoft Teams har blivit något av en specialitet. Vi hjälper våra kunder dra nytta av smarta funktioner och Teams integrationsmöjligheter mot andra verktyg i Office365, som SharePoint och Planner.

Men, tänker ni kanske, en utbildning i klassrum är väl inte det bästa i dessa tider när vi förväntas hålla en hälsosam social distans till våra medmänniskor? Det håller vi med om, och erbjuder därför distansutbildningspaket där alla deltagare kan koppla upp till våra utbildningspass från sina hemmakontor (allt som behövs är en PC med internet och ett headset). På så sätt kan ni fortsätta utveckla kunskap och självförtroende kring samarbetsverktygen, och sätta gemensamma processer och arbetssätt på plats som möjliggör era affärer trots situationen som pågår.

Hör av er så berättar vi mer!

Read more

Externa användare i Teams – Hjälp

by Dennis Ahlstedt in IT-Strategi, Office 365, Digitalisering, Guider

Tillåta externa användare i Microsoft Teams?

Många av våra kunder vill idag ha hjälp med att få in externa användare i Teams, och vi misstänker att fler av er där ute letar efter informationen.
Vi har därför satt ihop en snabb guide för hur man aktiverar detta i sin Office365-miljö.

Kommunicera med externa användare

1.  Börja med att logga in som administratör på denna sida: https://admin.microsoft.com/
2. Klicka längst ner i vänstra spalten de tre prickarna ”Visa alla”

3. Här kommer ni nu få fram en rad olika möjligheter, där ibland Teams – klicka på denna och ni tas till Microsoft Teams adminportal.
Ser ni inte dessa här så saknar det konto ni använt er av admin-behörigheter och ni behöver prata med någon som har det.

4. Väl i Teams administrationscenter, klicka på ”hamburgarmenyn” för att se alla val
5. Navigera till till Organisationsomfattande inställningar
6. Välj Extern Åtkomst

7. Aktivera så att personal får prata med externa användare genom att skriva ett nytt meddelande till deras e-postaddress i Microsoft Teams.
Obs, kräver att de har funktionen aktiverat på sin sida också.
8. Tillåter att man pratar med externa användare som inte ännu gått över till Microsoft Teams utan använder Skype For Business.
9. Missa ej att spara era ändringar, annars kommer det inte fungera.

Bjuda in Externa personer till Microsoft Teams grupper.

För att kunna bjuda in externa personer till era grupper måste detta först tillåtas (det är avstängt som standard)

Om ni vill aktivera gör ni enligt följande:
10. Klicka på Gästbehörighet
11. Sätt slider till aktiv

När ni aktiverat denna kommer ni få flertalet val där ni behöver se över vad ni vill tillåta genom att dra slider till inaktiv eller aktiv.

Missa inte att gå längst ner för att

12. Spara

Inom en stund kommer er organisation att kunna kommunicera externt, men kan ta upp till en timme tills det aktiveras och vi rekommenderar att alla loggar ut och in på sin dator.

Önskar ni mer  hjälp med er Office365-miljö så är det bara att ni hör av er. Vi hjäler till med de delar ni väljer, eller tar över ansvaret för hela er Office365-lösning.
Skicka en förfrågan till info@further.se så hör vi av oss!

Read more

Ägande som säkerhet?

by Dennis Ahlstedt in IT-Strategi, Office 365, Säkerhet, Tech Blog, Digitalisering

Nätfiske och utnyttjande av lösenordsslarv är två av de vanligaste attackvägarna mot företag. Flerfaktorsautentisering är därför en av de viktigare säkerhetsinvesteringarna ni kan göra för att säkra upp era inloggningar.

Så när vi tänker säkra inloggningar tänker vi ägarskap, ärftlighet och kännedom.
Många använder en eller flera varje dag men kopplar det inte till orden, eller att det faktiskt går att använda för att skydda sitt företagskonto.

Vad är det ni pratar om tänker du?
Vi tänker på hur ni loggar in på er dator eller eposten där vi alla har ett lösenord likt ”qwertyu”,”123456″ eller det tredje vanligaste lösenordet i Sverige 2017 – ”kn*lla” – personers dåliga beteenden kommer ofta när de upplever att ingen ser och lösenord är en av de som tyvärr slarvas med.

Lösenord är ”Kännedom”, vi vet vilket lösenord vi har till vårt konto men man kan även använda sig av ärftlighet genom fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Flera av er använder det redan idag till t.ex er mobil. Har man både lösenord som krav och fingeravtryck använder man tvåfaktorautentisering – 2FA. Lösenordet är din kännedom och fingeravtrycket är ärftlighet.

Ägarskap fungerar likt din hemnyckel att du måste ha den fysiskt för att kunna komma in. Mobilen fungerar likadant genom att den skickar kod eller frågar dig om du får logga in där du precis slog in ditt lösenord. Har den personen med kännedom om ditt lösenord inte din telefon så kommer attacken inte vidare, precis som att personen inte kommer genom din dörr utan en nyckel även om hen har kännedom vart den finns.

Skulle ni vilja komma igång med utökad säkerhet genom tvåfaktorautentisering så kan vi hjälpa er, vi rådger då även kring vilken kombination som är bäst för er.
Vi rekommenderar många att börja med att kika på en lösning som använder Kännedom & Ägarskap, där era användare har kvar sina lösenord kombinerat med en app på sin telefon där de måste godkänna inloggningar.

”Men fy vad jobbigt, måste jag godkänna varje gång jag ska logga in överallt, det låter som vi kommer förlora arbetstid!” är nog den vanligaste reaktionen vi får, och fullt förstålig. Men det går att unvika om ni sätter upp er lösning rätt. Ni kan t ex lägga in godkända enheter (Ägarskap) eller platser (Kännedom) där ni slipper godkänna inloggningar om ni är på rätt dator eller plats t.ex. ert kontor. Då används de tillsammans med lösenordet som godkännande och er inloggning blir automagiskt godkänd, men ses fortfarande som säker.

Vi erbjuder anpassade lösningar för inloggningar så läs vidare om hur vi kan hjälpa er skydda er näringsrika fyllning – Säker IT.

Read more